Psykisk hälsa

Psykisk hälsa och träning

Idag är det dags för ett första blogginlägg här och dagens ämne är tänkt att vara ett ämne som alla känner väl. Träning har positiva effekter på individens psykiska hälsa.

Det är allt fler studier som visar på de positiva effekter som finns kopplade till den psykiska hälsa när personer tränar regelbundet. Hjärnan är en organ, precis lik många andra. När vi rör på oss, är aktiva och utövar en fysisk aktivitet påverkas även vår hjärna och inte bara våra muskler.

Att träna regelbundet handlar inte om att du ska springa 10 mil om dagen eller att du ska lyfta 100 kg i bänkpress, att träna regelbundet handlar om att du ska vara disciplinerad nog att utöva MINST 30 min träning varje dag eller åtminstone några dagar per vecka.

Bättre psykisk hälsa, hur, vad, vah?

Det finns bevis på att träning får effekter på

  • att du som individ sover bättre
  • du får mer energi till vardagen
  • bättre koncentrationsförmåga och bättre minne
  • dämpar stresskänslor och hjälper att hantera dessa
  • hämmar ångest
  • hjälper till att motverka depression då man får ökade antal endorfiner

Det låter enklare här än i verkligheten men tänk på detta:

vem ångrar ett träningspass?

Jag har många gånger sagt det här till folk som vill hitta motivationen. Jag kan inte ändra din motivation, endast du kan det. Jag har alltid sagt det här, jag har inte träffat den första personen som har ångrat sig efter att ha tränat. Träning får oss att må bättre, så är det och så kommer det att vara. Din psykisk hälsa blir bättre ju mer du tränar.

Gå in på 1177 och läs mer om varför det är viktig med fysisk aktivitet och effekter på din psykisk hälsan

Och du, passa på nu när du kan, för man vet aldrig när livet svänger och plötsligt vill du men kan inte. Så se till att ta vara på din vardag och din hälsa, både den fysiska men även den metala.

Att träna hjälper för bättre psykisk hälsa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *